oil city 2015Nauczyciele naszej szkoły P. M. Mrozek i P. S. Wróbel wzięli udział w pierwszym szkoleniu dla instytucji zainteresowanych przeprowadzeniem działań edukacyjnych z wykorzystaniem nowej gry historyczno-ekonomicznej, które odbyło się w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Gorlicach dnia 15 października 2015 r. W zasady gry wprowadzili uczestników panowie Sebastian Wacięga i Piotr Idziak z Małopolskiego Instytutu Kultury, który jest wydawcą i twórcą koncepcji gry. Gra „Oil City – galicyjska gorączka czarnego złota” została wydana w ramach projektu edukacyjnego Galicyjski Teksas, który dofinansowano ze środków Muzeum Historii Polski w ramach programu Patriotyzm Jutra. 

kupiecInspiracją dla projektu była historia pionierów przemysłu naftowego działających w drugiej połowie XIX wieku. Na przełomie 1852 i 1853 roku w lwowskiej aptece Pod Złotą Gwiazdą Jan Zeh oraz Ignacy Łukaszewicz wydestylowali ropę naftową. W tym samym okresie w Galicji zaczęły powstawać pierwsze przedsiębiorstwa naftowe. W 1852 r. w miejscowości Siary książę Stanisław Jabłonowski założył pionierską kopalnię ropy naftowej, a dwa lata później Ignacy Łukaszewicz, Tytus Trzecieski i Karol Klobassa stworzyli przedsiębiorstwo naftowe w Bóbrce.
Gra znalazła się w zbiorach biblioteki szkolnej i już ma fanów. Pierwsze rozgrywki przeprowadzili uczniowie klasy IIa gimnazjum należący do Rummikub Club. Trenowali, gdyż do przeprowadzenia rozgrywek w klasach potrzebni są dwaj doświadczeni bankierzy.
Rozgrywki gry „Oil City” zostały przeprowadzone w klasach II gimnazjum - w IIa w dniach 12 i 23 listopada, a w IIb – 16 i 23 listopada 2015. Gracze stworzyli trzyosobowe spółki, w których wcielili się w postaci autentycznych gorlickich nafciarzy: przedsiębiorców, kupców, ziemian. Zadaniem wspólników było inwestowanie w budowę infrastruktury wydobywczej i transportowej, przetwarzanie ropy naftowej oraz korzystną sprzedaż wosku, nafty i gazu. Ryzyko przedsiębiorców związane było z warunkami historycznymi panującymi w pionierskim okresie przemysłu wydobywczego. Wygrywała spółka, która po sześciu turach, miała największą wartość swoich inwestycji i obrotów.
Gra spodobała się młodzieży, która uznała, że jest ciekawa i wciągająca. Podczas gry uczniowie musieli się wykazać umiejętnością logicznego myślenia i planowania oraz podejmowania ryzyka, a także umiejętnością współpracy w grupie-spółce. Gracze zainteresowali się miejscowościami, w których położone były pola naftowe, a także mieli możliwość poznania wydarzeń i postaci historycznych związanych z przemysłem naftowym.
Ponieważ na przeprowadzenie gry potrzebne jest minimum półtorej godziny, a wiec 2 godziny lekcyjne, rozgrywki będą przeprowadzane w klasach gimnazjalnych I-III na życzenie nauczycieli wychowawców bądź nauczycieli historii i wos.
Dla ułatwienia wprowadzenia uczniów w zasady gry przygotowana została prezentacja multimedialna „Gra Oil City”

mgr Mariola Mrozek

Perfect Facebook Like Box Sidebar

Monday the 25th. . Joomla 3.0 Template.